Hello! This is kind of embarassing since this is the first thing I say here, but could anyone fluent in Swedish spare a few minutes? I have written a short semi-essey for my Swedish class and my mark will rise if there are no mistakes... I have to return it tomorrow (or maybe Monday if I get lucky) but I'm not quite sure if the grammar is right. Being the huge SSSS fan I am, I wrote it as Emil... Yeah, I know I'm weird. But I just thought that maybe someone could read it and tell me if there are mistakes?
Here it is:
Hej, jag är Emil Västerström, men jag inte är en idiot, fast Kalle inte tyckar om mig. Men jag kan säg att jag inte tyckar om Kalle. Han är utmanande och verkligen lång fast han inte är äldre än jag.
Jag är svensk följaktligen jag inte är vulgär. Och jag är anspråkslös fast jag har vackra hår.
Jag talar bara svenska eftersom jag inte lära sig språk. Jag vill lära finska eftersom jag vill förstå Lalli fast han inte talar mycket.
Jag är grandios eftersom jag har kompisar vilka inte är svensk. Mikkel är en dansk men han inte är liten. Sigrun är en norrman men hon inte fiskar. Hon jagar troll. Lalli and Tuuri är finländarna men de inte är lika. Tuuri är pigg och smart fast hon inte bevisar det väl men Lalli inte talar svenska. Han är tyst, bisarr och lynning. Men när vi inte kämpa med troll utan vi bara trillbringa ihop vi har trevlig. Fast vi inte prator Lalli är min bäst kompis.
//okay, so I moved this over here~