Hello! This is kind of embarassing since this is the first thing I say here, but could anyone fluent in Swedish spare a few minutes? I have written a short semi-essey for my Swedish class and my mark will rise if there are no mistakes... I have to return it tomorrow (or maybe Monday if I get lucky) but I'm not quite sure if the grammar is right. Being the huge SSSS fan I am, I wrote it as Emil... Yeah, I know I'm weird. But I just thought that maybe someone could read it and tell me if there are mistakes?
Here it is:
Hej, jag Àr Emil VÀsterström, men jag inte Àr en idiot, fast Kalle inte tyckar om mig. Men jag kan sÀg att jag inte tyckar om Kalle. Han Àr utmanande och verkligen lÄng fast han inte Àr Àldre Àn jag.
Jag Àr svensk följaktligen jag inte Àr vulgÀr. Och jag Àr ansprÄkslös fast jag har vackra hÄr.
Jag talar bara svenska eftersom jag inte lÀra sig sprÄk. Jag vill lÀra finska eftersom jag vill förstÄ Lalli fast han inte talar mycket.
Jag Àr grandios eftersom jag har kompisar vilka inte Àr svensk. Mikkel Àr en dansk men han inte Àr liten. Sigrun Àr en norrman men hon inte fiskar. Hon jagar troll. Lalli and Tuuri Àr finlÀndarna men de inte Àr lika. Tuuri Àr pigg och smart fast hon inte bevisar det vÀl men Lalli inte talar svenska. Han Àr tyst, bisarr och lynning. Men nÀr vi inte kÀmpa med troll utan vi bara trillbringa ihop vi har trevlig. Fast vi inte prator Lalli Àr min bÀst kompis.
//okay, so I moved this over here~