Author Topic: Nordic Languages Thread  (Read 48855 times)

kjeks

• Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
Re: Nordic Languages Thread
« Reply #90 on: November 08, 2014, 11:20:58 AM »
I dag St. Martin dag. Barna vil gå med lanterner og det er et stor bål. Er det i Norge?

(Today is St. Martin's day. The children will walk with lanterns and there is a big fire. Do you have this in Norway?)
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

Fenris

• Guest
« Reply #91 on: November 08, 2014, 11:31:22 AM »
I dag St. Martin dag. Barna vil gå med lanterner og det er et stor bål. Er det i Norge?

(Today is St. Martin's day. The children will walk with lanterns and there is a big fire. Do you have this in Norway?)
Noen små korreksjoner på norsken der: Det burde være 'I dag er det St. Martins dag' og 'stort' i stedet for 'stor'.

Nei, det blir ikke feiret i Norge såvidt jeg vet. Eneste dagen det er vanlig med bål er Sankt Hans feiringen (til vanlig bare kalt Sanktans) på midtsommeren, men vi har Sankta Lucia seinere i Desember hvor barn går med lykter (den 13. desember). Sankt Martins dag blir ikke feira såvidt jeg vet.

No, it is not celebrated  in Norway as far as I know. The only day it is normal to have a fire is the Saint Hans' celebration (usually called 'Sanktans') during midsummer, but we have Saint Lucy's day later in December when children walk with lights (on the 13th of December). Saint Martin's day is not celebrated as far as I know.

Fimbulvarg

• Admiral of a Sunken Ship
  • Craigslist Samurai
« Reply #92 on: November 08, 2014, 01:23:18 PM »

Må ærlig talt si at jeg aldri har hørt om Sankt Martins dag. Noen helligdag er det iallefall ikke. De eneste helgendagene jeg kjenner til er sankt Olavs dag (olsok, etter den norske helgenkongen. Kan tenke meg at hedningen Fenris har mye å si om ham =P), Sankt Hans Aften (Jonsok) og Sankt Lucia.

Men Bål er vi Flinke på!

I must honestly say I've never heard of Saint Martin's day. Some holiday it is definitely not. The only holidays I know of are Saint Olaf's day (Olsok, after the Norwegian saint king. I suppose the pagan Fenris has lots to say about him =P), Saint John's night (Jonsok) and Saint Lucia.

But we are good with bonfires!

Fenris

• Guest
« Reply #93 on: November 08, 2014, 01:44:55 PM »
Kunne nok hatt en del å si om Olav Digre ja, men lar være i tilfelle det kommer kristne innom. Tror ingen vil ha heftige religiøse diskusjoner gående. Feirer ikke sjøl Sankta Lucia eller Olsok (dog feirer jeg midtsommer med blot, og blir med på bålet i bygda på Sanktans). Som et spørsmål til nordmenna, og andre forsåvidt, hvilke høytider feirer dere personlig?

I could have quite a bit to say about Olav Digre (Saint Olaf), but I don't in case there's Christians about. I doubt anyone wants heated religious arguments. I don't celebrate Saint Lucy's Day or Olsok myself (although I do celebrate midsummer with a blot, and I join in for the local village bonfire at Saint John's Night). As a question to the Norwegians, and others, which holidays do you personally celebrate?

ThisCat

• Ranger
  • Meow. Mew-eoow meaow, miaow. Mow.
« Reply #94 on: November 08, 2014, 01:52:40 PM »
Kunne nok hatt en del å si om Olav Digre ja, men lar være i tilfelle det kommer kristne innom. Tror ingen vil ha heftige religiøse diskusjoner gående. Feirer ikke sjøl Sankta Lucia eller Olsok (dog feirer jeg midtsommer med blot, og blir med på bålet i bygda på Sanktans). Som et spørsmål til nordmenna, og andre forsåvidt, hvilke høytider feirer dere personlig?

I could have quite a bit to say about Olav Digre (Saint Olaf), but I don't in case there's Christians about. I doubt anyone wants heated religious arguments. I don't celebrate Saint Lucy's Day or Olsok myself (although I do celebrate midsummer with a blot, and I join in for the local village bonfire at Saint John's Night). As a question to the Norwegians, and others, which holidays do you personally celebrate?

Jul med familien (ikke-religiøst), og påske (mest for å le av grusom, hjemmelaget påskepynt) av og til halloween. Nyttår (eksplosjoner, yaayy!). Øøøhh 8. Mars?

Christmas with the family (non-religious), and easter (mostly to laugh at terrible, homemade easter decorations) sometimes halloween. New years (explosions, yaayy!). Uuuhm, march the 8th?
:norway:
 Mostly quiet.
:uk:

Nimphy

• The Almighty Phoenix, future Ruler of the World
« Reply #95 on: November 08, 2014, 01:59:57 PM »

I could have quite a bit to say about Olav Digre (Saint Olaf), but I don't in case there's Christians about. I doubt anyone wants heated religious arguments.

*Raises hand* Christian here. Not catholic, and I have no idea who this Olaf guy is, but I'm glad you didn't say anything offensive (arguments are fine!... If by some chance they get offensive it's not that fine)

Personally, I don't celebrate Saint Lucy (I have no idea what Olsok is), but everyone else does. We get candies sometimes at school, no matter how old we actually are, children get presents and it's generally a good occasion for making your parents buy something by writing a cute little letter to Santa Lucia. It's generally non-religious, though. Then there would be Christmas which we sometimes celebrate in a half-hearted way, as we're not used to it (in Albania the really important festivity is New Year). Then there's Easter, which we do not usually celebrate except for me, my sister and my little cousins messing around with eggs and watercolors (again, non-religious). And Carnevale, which technically has religious roots (Italian children usually do a 'fioretto', a good intention that they keep throughout the 40-period day (Example: "I'm not eating any chocolate during Carnevale!" or "I'm helping mom with the chores!")).

(Yup, still lurking here. Not going to attempt any Norwegian soon)
Fluent: :italy:, :albania:, :usa:

Okay: :spain:

Learning: :germany: :norway: :japan:

Bloody messed-up spoils of a language: :france:

Survivor: :chap0: :chap1: :chap2: :chap3: :chap4: :chap5: :chap6: :chap7: :chap8:

Fimbulvarg

• Craigslist Samurai
« Reply #96 on: November 08, 2014, 02:06:33 PM »

Kan påpeke at jeg er "fanatisk agnostiker", men ja, ingen grunn til å ta noen kontroversielle diskusjoner.

Er vel i grunn kun Jul uten at vi går i kirka, pluss nyttårsaften med familievenner. Av og til har vi hagefest på sankthans, det vil si grilling, ikke bål. Har hatt bål i fjæra når jeg var yngre. Påsken er mest sånn at vi har fri og kanskje reiser et sted, vi går ikke på messe eller noe da heller. Sankt lucia... Vi eter lusekatter og det er det. Det er vel i grunn ikke en "hellig" dag i ordrett forstand, men vi feirer alltid 17. Mai. Som regel drar vi bare til sentrum og ser på ting og så drar vi hjem igjen.

Skjer det noe 8. Mars?
« Last Edit: November 08, 2014, 02:08:30 PM by Fimbulvarg »

ThisCat

• Ranger
« Reply #97 on: November 08, 2014, 02:10:27 PM »
Kan påpeke at jeg er "fanatisk agnostiker", men ja, ingen grunn til å ta noen kontroversielle diskusjoner.

Er vel i grunn kun Jul uten at vi går i kirka, pluss nyttårsaften med familievenner. Av og til har vi hagefest på sankthans, det vil si grilling, ikke bål. Har hatt bål i fjæra når jeg var yngre. Påsken er mest sånn at vi har fri og kanskje reiser et sted, vi går ikke på messe eller noe da heller. Sankt lucia... Vi eter lusekatter og det er det. Det er vel i grunn ikke en "hellig" dag i ordrett forstand, men vi feirer alltid 17. Mai. Som regel drar vi bare til sentrum og ser på ting og så drar vi hjem igjen.

Fanatisk agnostiker, eh? Jeg pleide å være agnostiker, nå er jeg nærmere ekstremateist, men jeg holder meg langt unna religiøse debatter.
17. mai feirer jeg også selvsagt, men familien er ikke så stor på det. Tror jeg er det mest patriotiske familiemedlemmet.
 Mostly quiet.

Fimbulvarg

• Craigslist Samurai
« Reply #98 on: November 08, 2014, 02:16:10 PM »
Fanatisk agnostiker, eh? Jeg pleide å være agnostiker, nå er jeg nærmere ekstremateist, men jeg holder meg langt unna religiøse debatter.
17. mai feirer jeg også selvsagt, men familien er ikke så stor på det. Tror jeg er det mest patriotiske familiemedlemmet.

Vi må gi et merkelig bilde på Norge egentlig. En hedning, en agnostiker og en ateist går inn i en bar ... to be continued.

We [fimbulvarg, ThisCat, Fenris] must present a strange picture of Norway really. A pagan, an agnostic and an atheist walk into a bar .... to be continued.

Nimphy

• The Almighty Phoenix, future Ruler of the World
« Reply #99 on: November 08, 2014, 02:20:31 PM »
Vi må gi et merkelig bilde på Norge egentlig. En hedning, en agnostiker og en ateist går inn i en bar ... to be continued.

We [fimbulvarg, ThisCat, Fenris] must present a strange picture of Norway really. A pagan, an agnostic and an atheist walk into a bar .... to be continued.

You do! But it's more of an amusing picture of Norway. 
Fluent: :italy:, :albania:, :usa:

Okay: :spain:

Learning: :germany: :norway: :japan:

Bloody messed-up spoils of a language: :france:

Survivor: :chap0: :chap1: :chap2: :chap3: :chap4: :chap5: :chap6: :chap7: :chap8:

kjeks

• Retired Moderator
  • *
« Reply #100 on: November 08, 2014, 02:34:41 PM »

Jeg er enn an agnostic. Hvis dere vil diskutere, så gjører det. Men kan dere skrive kort setninger?

(I'm agnostic, too. If you want to diskuss, then do it. But could you please write short sentences?)
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

ThisCat

• Ranger
« Reply #101 on: November 08, 2014, 02:35:25 PM »

Er paven bartenderen?

Is the pope the bartender?
 Mostly quiet.

Fimbulvarg

• Craigslist Samurai
« Reply #102 on: November 08, 2014, 02:43:21 PM »
Jeg er enn an agnostic. Hvis dere vil diskutere, så gjører det. Men kan dere skrive kort setninger?

(I'm agnostic, too. If you want to diskuss, then do it. But could you please write short sentences?)

Nei, jeg tror ikke vi bør ha noen diskusjon på religion egentlig.

No, I don't really think we should have any discussion on religion.

Er paven bartenderen?

Is the pope the bartender?

Enten han eller Kjell Magne Bondevik.

ThisCat

• Ranger
« Reply #103 on: November 08, 2014, 02:45:15 PM »
Nei, jeg tror ikke vi bør ha noen diskusjon på religion egentlig.

No, I don't really think we should have any discussion on religion.

;D Jepp. Definitivt.
 Mostly quiet.

kjeks

• Retired Moderator
  • *
« Reply #104 on: November 08, 2014, 02:49:25 PM »