Author Topic: Nordic Languages Thread  (Read 48853 times)

ThisCat

• Ranger
  • Meow. Mew-eoow meaow, miaow. Mow.
Re: Nordic Languages Thread
« Reply #105 on: November 08, 2014, 02:55:57 PM »
Hvem er Kjell Magne Bondevik?

Gammel statsminister og medlem av det kristne partiet KrF.

Old prime minister and member of the christian party KrF.
:norway:
 Mostly quiet.
:uk:

Pessi

• Scout
  • metsäläinen
« Reply #106 on: November 08, 2014, 03:03:14 PM »
For meg ser det ut som om du allerede behersker Svensk på et høyt nivå.

For me it seems like you already master Swedish at a high level.

Tack så mycket, det var snällt sagt. Men egentligen har jag glömt mest av det svenska jag lärde mig i skolan och har stora svårigheter med språket varje gång jag måste betjäna svenska eller svenkspråkiga gäster på min arbetsplats. Här på forum kan jag först tänka efter varje ord så länge jag behöver före jag skriver nånting, så det är mycket lättare så här ;)

Thank you, that was kindly said. But actually I've forgotten most of the Swedish I learned in school and have big difficulties with the language every time I must serve Swedish or Swedish speaking customers at work. Here on the forum I can first think about every word as long as I need before writing something, so it's much easier this way ;)
Tiitiäinen metsäläinen
pieni menninkäinen

()
Trying to learn

kjeks

• Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
« Reply #107 on: November 08, 2014, 03:06:30 PM »
Gammel statsminister og medlem av det kristne partiet KrF.

Old prime minister and member of the christian party KrF.
"Gammel" lyder morsomt. "Gammel" betyr råtten in tysk.
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

Fimbulvarg

• Admiral of a Sunken Ship
  • Craigslist Samurai
« Reply #108 on: November 08, 2014, 03:08:48 PM »
Tack så mycket, det var snällt sagt. Men egentligen har jag glömt mest av det svenska jag lärde mig i skolan och har stora svårigheter med språket varje gång jag måste betjäna svenska eller svenkspråkiga gäster på min arbetsplats. Här på forum kan jag först tänka efter varje ord så länge jag behöver före jag skriver nånting, så det är mycket lättare så här ;)

Thank you, that was kindly said. But actually I've forgotten most of the Swedish I learned in school and have big difficulties with the language every time I must serve Swedish or Swedish speaking customers at work. Here on the forum I can first think about every word as long as I need before writing something, so it's much easier this way ;)

Vel, du skriver iallefall korrekt når du først prøver så vidt jeg kan se. Forstår du norsk og dansk?

Well, you write correctly when you do try as far as I can see. Do you understand Norwegian and Danish?

ThisCat

• Ranger
  • Meow. Mew-eoow meaow, miaow. Mow.
« Reply #109 on: November 08, 2014, 03:09:10 PM »
"Gammel" lyder morsomt. "Gammel" betyr råtten in tysk.

Heh. "lyder" er ikke feil, men det er mer riktig med "høres ut" som i "høres morsomt ut".
:norway:
 Mostly quiet.
:uk:

Fenris

• Guest
« Reply #110 on: November 08, 2014, 03:15:54 PM »
Nei, jeg tror ikke vi bør ha noen diskusjon på religion egentlig.

No, I don't really think we should have any discussion on religion.
Enig der. Religion, politikk og nynorsk/bokmål konflikten er de tre tinga nordmenn aldri burde diskutere om man vil bevare husfreden.

I agree. Religion, politics and the nynorsk/bokmål conflict are the three things Norwegians never should discuss if one wants to maintain the peace.

kjeks

• Retired Moderator
  • *
« Reply #111 on: November 08, 2014, 03:24:15 PM »
Heh. "lyder" er ikke feil, men det er mer riktig med "høres ut" som i "høres morsomt ut".

Tusen takk. Jeg prøver å snakke norsk i tre dager ;). Jeg viter ingen ting om norsk/svensk/dansk kultur.

Forum Rules
Helpful Information

Fimbulvarg

• Admiral of a Sunken Ship
  • Craigslist Samurai
« Reply #112 on: November 08, 2014, 03:28:53 PM »
Enig der. Religion, politikk og nynorsk/bokmål konflikten er de tre tinga nordmenn aldri burde diskutere om man vil bevare husfreden.

I agree. Religion, politics and the nynorsk/bokmål conflict are the three things Norwegians never should discuss if one wants to maintain the peace.

De går nå til en viss grad på det samme. Er det noe jeg hater når vi har familieselskap så er det at vi alltid skal diskutere innvandring. Ingenting intelligent og reflektert blir noensinne sagt om det.

They are more or less related. If it's something I hate when we have family-gatherings that would be that we always have to discuss immigration. Nothing intelligent and reflected is ever said about that.

kjeks

• Retired Moderator
  • *
« Reply #113 on: November 08, 2014, 03:40:03 PM »
De går nå til en viss grad på det samme. Er det noe jeg hater når vi har familieselskap så er det at vi alltid skal diskutere innvandring. Ingenting intelligent og reflektert blir noensinne sagt om det.

They are more or less related. If it's something I hate when we have family-gatherings that would be that we always have to discuss immigration. Nothing intelligent and reflected is ever said about that.

Invandering er diskuteres overalt. Og overalt det ender med uklok oppfatning.

(Immigration is diskussed everywhere. And everywhere it ends with unthougt oppinions). I will go back to reading for today ;).

Forum Rules
Helpful Information

Fenris

• Guest
« Reply #114 on: November 08, 2014, 03:44:15 PM »

Kjenner til det selv. Selv om familien for det meste er relativt like politisk, blir det ofte heftige krangler rundt enkelte ting som innvandring på slektstreff (spesielt når alle unntatt unga har fått litt innabords). Men, så liker jeg å krangle politikk til tider da, men det blir litt til sin tid (og alle innvolvert burde være godt kjent).

I am familiar with that myself. Despite my family being fairly similar politically for the most part, there's often heated quarrels about some things like immigration during family gatherings (especially when everyone, except the kids, have had a bit to drink). But then again, I like arguing about politics from time to time, but one needs the right setting for it (and everyone involved should know each other well).

Lenny

• Ranger
    • Tumblr
    • DeviantArt
  • Ninja.
  • Preferred pronouns: My name. They/them.
« Reply #115 on: November 08, 2014, 04:06:25 PM »
Just dropping in to say that I'm also a Christian, and I really truly appreciate it that you didn't say anything, Fenris. Here in AU I'm used to really poisonous comments being dropped all over the place without any consideration or forethought for other people (about any religion, but most poisonous about Christianity), and it's really ... welcoming to see that people don't act like that here.

*goes back to lurking* (not about to use my tiny amount of Norwegian just yet)
Am notified of private messages via email.

Nimphy

• The Almighty Phoenix, future Ruler of the World
« Reply #116 on: November 09, 2014, 12:45:22 PM »
Invandering er diskuteres overalt. Og overalt det ender med uklok oppfatning.

(Immigration is diskussed everywhere. And everywhere it ends with unthougt oppinions). I will go back to reading for today ;).

Random observation before I go back to lurking: why does the noun for "immigration" look like "invading"?
Fluent: :italy:, :albania:, :usa:

Okay: :spain:

Learning: :germany: :norway: :japan:

Bloody messed-up spoils of a language: :france:

Survivor: :chap0: :chap1: :chap2: :chap3: :chap4: :chap5: :chap6: :chap7: :chap8:

Clayres

• Ranger
    • Tumblr
  • Been back for a while now, I should change this :P
« Reply #117 on: November 09, 2014, 12:48:51 PM »
Random observation before I go back to lurking: why does the noun for "immigration" look like "invading"?
*comes out of lurking*

It looks more like "wandering in" (in reversed order) to me.

Ok, back to lurking now.

*resumes to hide in the shadows*
kind of getting along: :germany: :uk:

rusty: :spain:

very rusty: :vaticancity:

still trying (appearantly failing) to learn: :japan:

Fenris

• Guest
« Reply #118 on: November 09, 2014, 12:51:34 PM »
Historisk sett så var det at Skandinavere innvandra til et sted veldig som å invadere et sted. Men jeg er ikke sikker, har ikke tenkt på det sjøl men de er ganske like når du nevner der. Kanskje ordene 'vandre' og 'invadere' har noe felles etymologiskt?

Historically speaking, when Scandinavian immigrated to a place it was very similar to invading a place. But I'm not sure, as I haven't thought about it myself but they are fairly similar now that you mention it. Perhaps the words 'wander' (innvandre literally translates as 'wander in') and 'invade' have some shared history etymologically speaking?

kjeks

• Retired Moderator
  • *
« Reply #119 on: November 09, 2014, 01:03:40 PM »
Hmmm

Invade goes back to Latin => invadere , the German "einwandern" as well as the swedisch "invandra" belong to the same group of words and mean: to walk into something. The Latin reference is "advenire"

I would not be able to explain this in Norwegian ;).

But:
Jeg må trene mer. Jeg har mye skrive i dag for Nanowrimo. I morgen vi skriver et matematik test.

Forum Rules
Helpful Information