Author Topic: Nederlands (Dutch)  (Read 5767 times)

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Nederlands (Dutch)
« on: April 18, 2015, 06:31:22 AM »
Hallo, hoeveel Nederlanders zijn er eigenlijk op dit forum, of beter gevraagd, hoeveel mensen kunnen hier eigenlijk lezen en/of schrijven in Nederlandse en aanverwante talen?

Qua verbinding met SSSS, ik denk dat het Nederlands vrij snel uitgestorven zal zijn, gezien de enorme bevolkingsdichtheid, goede infrastructuur en milde winters hier. De enige plek waarvan ik denk dat het Nederlands het wat langer zal uithouden zijn de Waddeneilanden en in de paar verdwaalde Nederlanders die op de een of andere manier in IJsland zijn gestrand toen het verhaal begon.
« Last Edit: November 17, 2015, 09:53:42 PM by Feartheviolas »
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

JoB

  • Mage of the Great Restructuring
  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Posts: 4100
Re: Nederlands
« Reply #1 on: April 18, 2015, 07:11:46 AM »
of beter gevraagd, hoeveel mensen kunnen hier eigenlijk lezen en/of schrijven in Nederlandse en aanverwante talen?
Read, sorta. Write, only when I feel like inflicting pain on the native speakers. 8)

Qua verbinding met SSSS, ik denk dat het Nederlands vrij snel uitgestorven zal zijn, gezien de enorme bevolkingsdichtheid, goede infrastructuur en milde winters hier. De enige plek waarvan ik denk dat het Nederlands het wat langer zal uithouden zijn de Waddeneilanden en in de paar verdwaalde Nederlanders die op de een of andere manier in IJsland zijn gestrand toen het verhaal begon.
Also, part of the Netherlands will turn uninhabitable when/if the dikes etc. fall into disarray ...

... which begs the question, would that possibly create new islands?
native: :de: secondary: :us: :fr:
:artd: :book1+: :book2: :book3: :book4: etc.
PGP Key 0xBEF02A15, Fingerprint C12C 53DC BB92 2FE5 9725  C1AE 5E0F F1AF BEF0 2A15

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #2 on: April 18, 2015, 07:24:42 AM »
Also, part of the Netherlands will turn uninhabitable when/if the dikes etc. fall into disarray ...

... which begs the question, would that possibly create new islands?

Dijken vragen vrijwel constant onderhoud. Zodra dit onderhoud wegvalt denk ik dat grote hoeveelheden land onderlopen en wegspoelen. Wat daarna overblijft zou best een relatief veilig stuk land kunnen zijn. Dan heb ik het voornamelijk over wat er overblijft van de Waddeneilanden en de Hollandse duinenrij, door een grotere afstand tot het vasteland en een aanzienlijke groei van een bufferzone in de vorm van getijdengebied. Als deze infrastructuur instort geef ik het ongeveer een maand totdat er grootschalige doorbraken plaatsvinden. Aanwas van nieuw land zal waarschijnlijk nogal wat tijd duren, omdat er geen landaanwinning komt door menselijk ingrijpen.
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

JoB

  • Mage of the Great Restructuring
  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Posts: 4100
Re: Nederlands
« Reply #3 on: April 18, 2015, 08:27:58 AM »
Aanwas van nieuw land zal waarschijnlijk nogal wat tijd duren, omdat er geen landaanwinning komt door menselijk ingrijpen.
Not to mention that the North Sea is not exactly known to deposit sediments on its coast, it's typically more of an erosive force on them.

But what I actually meant to say is that there are parts of the Netherlands that are above sea level and would remain dry land even when the flooding happens. What I don't know is whether those parts are all connected, or whether some of it may become an island then and there.

Did the original coast line - before polder reclamation started - have an island arc of its own?
native: :de: secondary: :us: :fr:
:artd: :book1+: :book2: :book3: :book4: etc.
PGP Key 0xBEF02A15, Fingerprint C12C 53DC BB92 2FE5 9725  C1AE 5E0F F1AF BEF0 2A15

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #4 on: April 18, 2015, 12:12:27 PM »

Did the original coast line - before polder reclamation started - have an island arc of its own?
Hmm, goede vraag. Het proces van afkalving en landaanwinning vond min of meer gelijktijdig plaats onafhankelijk van elkaar en op dezelfde plekken, maar ja, er zijn dergelijke (voormalige) eilanden, waaronder Wieringen, Schokland, Urk, Marken, Walcheren, Schouwen, Duiveland, Humsterland, om er maar enkelen te noemen.
Een probleem hierbij is dat niet al deze voormalige eilanden hun functie als eilanden kunnen hernemen in het geval van een grootschalige dijkdoorbraak doordat door afwatering over de jaren de bodem is gaan inklinken en het land daardoor gedaald is. Het merendeel van Nederland doet dat overigens.

Het volstaat te zeggen dat je voor de beantwoording van deze vraag eerder een planoloog dan mijn persoon nodig zult hebben. En dat maakt deze vraag des te interessanter. Maar waarschijnlijk krijg je hierdoor geen nieuwe reeks eilanden, maar verdwijnt er vooral landmassa en krijg je een uitbreiding van het waddengebied.
« Last Edit: April 18, 2015, 12:15:58 PM by snotra »
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

JoB

  • Mage of the Great Restructuring
  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Posts: 4100
Re: Nederlands
« Reply #5 on: April 18, 2015, 01:23:54 PM »
Maar waarschijnlijk krijg je hierdoor geen nieuwe reeks eilanden, maar verdwijnt er vooral landmassa en krijg je een uitbreiding van het waddengebied.
I had a look at a topograhic map. As far as I can see, some of the actual coastal areas - mainly from Den Haag to Bergen - stand a chance to turn into islands, unless the dam-breaking event manages to level them.

The central elevated area (between Hilversum, Zwolle, and Arnhem) won't, as the surrounding low areas are still above sea level.
native: :de: secondary: :us: :fr:
:artd: :book1+: :book2: :book3: :book4: etc.
PGP Key 0xBEF02A15, Fingerprint C12C 53DC BB92 2FE5 9725  C1AE 5E0F F1AF BEF0 2A15

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #6 on: April 18, 2015, 01:34:55 PM »
I had a look at a topograhic map. As far as I can see, some of the actual coastal areas - mainly from Den Haag to Bergen - stand a chance to turn into islands, unless the dam-breaking event manages to level them.

The central elevated area (between Hilversum, Zwolle, and Arnhem) won't, as the surrounding low areas are still above sea level.
Misschien dat in het noorden van het land er een paar wierden weer gaan functioneren, maar meer als toevluchtsoorden bij vloed dan als daadwerkelijke eilanden. Tot ver in de middeleeuwen kwamen er nog wel eens watersnoden voor die het noorden van het land bedreigden. Tot en met de tiende eeuw, daaromtrent, werden dorpen in de regio Friesland/Groningen op wierden/terpen gebouwd, ophopingen van aarde die zo hoog gelegen waren dat ze bij hoogwater niet onderliepen. Heeft Ostfriesland soortgelijke structuren?
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

JoB

  • Mage of the Great Restructuring
  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Posts: 4100
Re: Nederlands
« Reply #7 on: April 18, 2015, 04:13:23 PM »
ophopingen van aarde die zo hoog gelegen waren dat ze bij hoogwater niet onderliepen. Heeft Ostfriesland soortgelijke structuren?
I live nowhere near the coast, so all sorts of activities there can elude me, I'm afraid. The first (and only) thing the description reminds me of are the Warften which serve as strongholds, so to speak, of the Halligen - but those aren't present in Ostfriesland ...
native: :de: secondary: :us: :fr:
:artd: :book1+: :book2: :book3: :book4: etc.
PGP Key 0xBEF02A15, Fingerprint C12C 53DC BB92 2FE5 9725  C1AE 5E0F F1AF BEF0 2A15

Lenny

  • Ranger
  • ****
    • Tumblr
    • DeviantArt
  • Ninja.
  • Preferred pronouns: My name. They/them.
  • Posts: 890
Re: Nederlands
« Reply #8 on: April 18, 2015, 11:48:20 PM »
Hallo, hoeveel Nederlanders zijn er eigenlijk op dit forum, of beter gevraagd, hoeveel mensen kunnen hier eigenlijk lezen en/of schrijven in Nederlandse en aanverwante talen?

Qua verbinding met SSSS, ik denk dat het Nederlands vrij snel uitgestorven zal zijn, gezien de enorme bevolkingsdichtheid, goede infrastructuur en milde winters hier. De enige plek waarvan ik denk dat het Nederlands het wat langer zal uithouden zijn de Waddeneilanden en in de paar verdwaalde Nederlanders die op de een of andere manier in IJsland zijn gestrand toen het verhaal begon.

Er zijn tenminste vijf Nederlanders op deze forums die ik van weet, maar meerdere anderen die ook Nederlands verstaan. Zelf woon ik al vele jaren buiten Nederland, en mijn Nederlands is dus niet meer het beste, haha.

Voor hetzelfde rede ken ik weinig van de Nederlandse topografie, en kan ik weinig bijdragen. Maar ik zal met belangstelling deze thread volgen.
Am notified of private messages via email.

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #9 on: April 19, 2015, 07:18:56 AM »
I live nowhere near the coast, so all sorts of activities there can elude me, I'm afraid. The first (and only) thing the description reminds me of are the Warften which serve as strongholds, so to speak, of the Halligen - but those aren't present in Ostfriesland ...
En dat zijn precies de structuren die ik bedoelde. ^^
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

JoB

  • Mage of the Great Restructuring
  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Posts: 4100
Re: Nederlands
« Reply #10 on: April 19, 2015, 12:12:47 PM »
En dat zijn precies de structuren die ik bedoelde. ^^
They are? :D I didn't ponder that possibility because of how the German Wikipedia stressed the storm-flood-proof Warft to be but one half of the two-tier system (the Hallig around it getting flooded).
native: :de: secondary: :us: :fr:
:artd: :book1+: :book2: :book3: :book4: etc.
PGP Key 0xBEF02A15, Fingerprint C12C 53DC BB92 2FE5 9725  C1AE 5E0F F1AF BEF0 2A15

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #11 on: April 19, 2015, 06:13:14 PM »
They are? :D I didn't ponder that possibility because of how the German Wikipedia stressed the storm-flood-proof Warft to be but one half of the two-tier system (the Hallig around it getting flooded).
Het punt is meer dat de wierden in Nederland in mindere mate een verdedigende functie hadden en meer dienden als algemeen toevluchtsoord totdat tenminste de gehele kustlijn voorzien was van bedijking. Hoewel er vaak ook een versterkte woontoren of iets dergelijks op stond, waren het ten eerste bevolkingscentra. Dat is echter voornamelijk het verhaal voor de provincies Groningen en Drenthe. In Holland (ik bedoel de provincies noord- en zuid-holland) zijn wierden volgens mij weinig in gebruik geweest doordat de afkalving van land daar veel geleidelijker plaatsvond en men de hollandse duinenrij had als primaire kustverdediging. Daar was men eerder geneigd binnenwateren droog te leggen.
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

snotra

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 107
Re: Nederlands
« Reply #12 on: May 10, 2015, 11:17:23 AM »
Na een weekeinde Schiermonnikoog kan ik zeggen dat het niet gespaard zal blijven van de Plaag (wat is eigenlijk een mooie vertaling van de ziekte in het Nederlands?), gezien de veerboot eens per 2 uur komt en je het vaste land kunt zien bij behoorlijk weer. Het is een veel te korte afstand en veel te goed verbonden met het vasteland. Als ze echter 'de IJsland' zouden doen op dag 0, dan zou het eiland misschien kunnen overleven, mits niemand de overtocht zou wagen. Besmette zeehonden, grienden en bruinvissen zouden dan wel weer een probleem kunnen worden, evenals vleermuizen.
De enige andere optie die ik zou zien is dat er nog enige jaren nadien een paar platformen kunnen overleven, totdat die hun voorraden hebben uitgeput en worden overgebracht naar een der Nordische landen.
Languages: :netherlands: :uk:
I should know these, but rusty: :germany: :france: :italy:
Butchering at every try, but still bragging about it: Middle English (sort of)
To be added some time in the future when time and money can facilitate them: :vaticancity: :denmark: :norway: :iceland: :sweden: :finland:

phyripo

  • Super-Newbie
  • Posts: 2
Re: Nederlands
« Reply #13 on: May 18, 2015, 05:34:18 PM »
Het zou best kunnen, denk ik, en misschien hoop ik dat als Zeeuw, dat verscheidene hooggelegen dorpen in Zeeland een dijkdoorbraak zouden kunnen overleven, zeker een soort geleidelijk, enigszins te verwachten iets. Het is echter erg onwaarschijnlijk dat de inwoners van die dorpen in eerste instantie de Plaag (wat ik wel een mooie vertaling vind) zouden hebben overleefd.

Maar stel je voor dát er mensen in Nederland het overleefd zouden hebben, wat zou er dan gebeurd zijn met die mensen? Als in - in Noord-Europa zijn veel mensen teruggevallen op oude geloven; zou zoiets in Nederland kunnen gebeuren? Het lijkt me erg sterk, maar wie weet... (Ik zie het trouwens best wel voor me dat de eventuele Nederlandse overlevenden meteen zoiets hadden van adjkjld water en nieuwe dijken gingen bouwen zodra de calamiteit een beetje over was.)
Fluent: :netherlands: :uk:
Conversational: :germany: :france:
Can read: :spain: :vaticancity:
Learning: :denmark:
What: (no flag for Gothic but hey) :greece:

wolfie

  • Ranger
  • ****
  • :3
  • Posts: 707
Re: Nederlands
« Reply #14 on: May 19, 2015, 04:50:25 AM »
Wow. Ik heb moeite met overschakelen naar Nederlands. XD
Noord-Holland is binnen de kortste keren uitgestorven. Het is al genoemd, maar als een heen en weer reizende trein gebruiker kan ik me zo goed voorstellen hoe het virus zich razendsnel verspreidt: Teveel grote steden met forenzen die vanuit bijvoorbeeld Utrecht of Den Haag de Plaag (Epidemie kan ook) meenemen naar de randstad en de dorpen als zij terug naar huis gaan. Overstroming is niet onze grootste zorg denk ik, omdat de duinen door het helmgras het wel een tijdje uithouden, verwacht ik. Trouwens, krijgen andere Nederlanders hier ook de kriebels van de bergen en wouden in Stand Still Stay Silent? Zo ongerept. :3

"Dammit Moon-Moon"
Thanks to gifted gif-finder Eri