Author Topic: Swedish language group  (Read 37015 times)

Solovei

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • You name it, Captain Solo will ship it.
  • Posts: 1747
Re: Swedish language group
« Reply #15 on: January 24, 2015, 05:51:40 PM »
:sweden: Det låter jättetrevligt.  Om jag är ledigt jag kan försöker att vara med, men faktiskt är min problem at skriva på svenska. Det är varför jag ska ta det här meddelande på svenska, så att jag har möjligheten att ova lite.  Ofta när jag skriva någonting på svenska jag ge det till en svensktalande vän så att dom kan rätta mig, men tyvärr finns ingen nordiskt kompis med mig just nu (jag är på besök hus mina föräldrar, och dom can bara engelska och franska) så kanske allt att jag skriva är lite konstigt. Ursäkta mig.

En problem jag har är att många svenskar vill inte rättar mina svenska.  Jag tror att dom känna det är lite pinsamt att göra det, men för min del, jag undrar hur jag ska lära mig själv bättre svenska utan detta stöd.  Iaf är det mycket mer lätt för alla att ser hur mycket jag göra fel när jag skriva.  Jag föredra att prata pga det är inte lika ofta att man märker att jag ha gjorde fel, och även om man höra någonting fel det är det bara vind i luften.

Jag bör i Stockholm, men jag är ofta ganska upptagen på vardagar, även på kvällstid (jag har tränning oftast på måndag och önsdag, men det kan också vara på fredag) .  Jag undrar om det funkar bättre på helgdagar (eller veckoslut put Finlandssvenska) speciellt om det är folk som vill deltar men bo utanför europa.

Edit - Åh, men nu ser jag att det funkar inte för Ruth, glömma denna helgdagar idé.
(trying my hand at this... please forgive glaring errors in sentence structure...)

:sweden: Jag har det mottsatta problem... Jag skriver ganska bra, och har chattade med Ruth och Lars flera gånger... men jag talade aldrig med någon än... lite rädd för att göra det, egentilgen...
:hat:Support your fanfic authors!:betterhat:
Co-admin of the SSSS Wiki | AO3 |
:chap2:
:chap3:
:chap4:
:chap5:
:chap6:
:chap7:
:chap8:

Fluent: :canada: :russia:
Managing to stumble through: :sweden:

jayen_aitch

  • Newbie
  • *
  • Herder of Cats
  • Posts: 34
Re: Swedish language group
« Reply #16 on: January 24, 2015, 06:28:45 PM »
:sweden:
Kanske om alla deltagare har lite fikabröd med samtidigt, sen ska det inte känna så läskigt.  Det är faktiskt nästan fettisdagen. Jag älskar semlor (recept här - http://www.recepten.se/recept/semlor.html ) och är superglad när jag funderar på detta.
speaking: :uk: • :sweden: • :france: (a bit)
writing: :uk: • :sweden: (practice needed)
comprehension: :uk: • :sweden: • :norway: • :denmark:
working on: :finland: • :sweden: • :portugal: (mostly just some very specific technical terms and some song lyrics)

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Swedish language group
« Reply #17 on: January 24, 2015, 06:44:11 PM »
:sweden: tack så mycket för ditt svar, jayen! jag skulle säga att du kan skriva jättebra. jag kanske är inte den bäste domaren, eftersom svenska inte är min modersmål heller, men i alla fall ditt förslag låter bra. särskilt om du vill prata bara med text, det är troligen möjligt för mig att hänga med och snacka lite på helgdagar (visste inte att veckoslut var ett finlandssvenska ord! man lär sig mer varje dag). så du skulle berätta vad funkar för dig, och vi kan kompromissa eller hitta något som fungerar för alla.

edit - semlorna ser god ut! men jag vill laga dom nu....
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Armchair Survivalist

  • Newbie
  • *
  • Posts: 81
Re: Swedish language group
« Reply #18 on: January 24, 2015, 08:58:47 PM »
särskilt om du vill prata bara med text, det är troligen möjligt för mig att hänga med och snacka lite på helgdagar (visste inte att veckoslut var ett finlandssvenska ord! man lär sig mer varje dag).

"Veckoslut" används även i rikssvenska, men det är inte lika vanligt som "helg".
Fluent: :sweden: :usa: :uk:
Understand: :norway: :denmark:
Read better than speak: :germany:

Hrollo

  • Ranger
  • ****
  • Posts: 678
Re: Swedish language group
« Reply #19 on: January 25, 2015, 01:48:45 AM »
Thought this might interesting some of you: http://eliasericson.tumblr.com/

Blog of a Swedish artist who makes illustration and comics — most of them in English, but occasionally he does one in Swedish (including a few several-pages ones that you can buy in digital format).

It is primarily about LGTB/trans issues, though not exclusively.
Fluent: :fr: :gb:
Some knowledge: :it:
Attempting to learn again: :de:
Passive familiarity: :es: :br: :ad: :ro:

Avatar by Ufoo

jayen_aitch

  • Newbie
  • *
  • Herder of Cats
  • Posts: 34
Re: Swedish language group
« Reply #20 on: January 25, 2015, 05:30:18 AM »
För min del om vi ska skriva det funkar lika bra har, men om det ska vara en samtal och många vill deltar i det, jag vill också gärna vara med (om jag är ledigt - livet är trångt).

Jag visste inte att veckoslut används även i rikssvenska, intressant (och tack). När jag höra det är det alltid med en finskt brytning.
speaking: :uk: • :sweden: • :france: (a bit)
writing: :uk: • :sweden: (practice needed)
comprehension: :uk: • :sweden: • :norway: • :denmark:
working on: :finland: • :sweden: • :portugal: (mostly just some very specific technical terms and some song lyrics)

Solovei

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • You name it, Captain Solo will ship it.
  • Posts: 1747
Re: Swedish language group
« Reply #21 on: January 25, 2015, 01:16:20 PM »
Thought this might interesting some of you: http://eliasericson.tumblr.com/

Blog of a Swedish artist who makes illustration and comics — most of them in English, but occasionally he does one in Swedish (including a few several-pages ones that you can buy in digital format).

It is primarily about LGTB/trans issues, though not exclusively.
These are really cute! :D :sweden: Tack så mycket! Jag läser det nu!
:hat:Support your fanfic authors!:betterhat:
Co-admin of the SSSS Wiki | AO3 |
:chap2:
:chap3:
:chap4:
:chap5:
:chap6:
:chap7:
:chap8:

Fluent: :canada: :russia:
Managing to stumble through: :sweden:

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Swedish language group
« Reply #22 on: January 25, 2015, 01:19:59 PM »
These are really cute! :D :sweden: Tack så mycket! Jag läser det nu!

han har också en serie på babian, men den som jag gillade bäst var den här serien av robin larsson, "jag var ett barn av pokémon-generationen." (eftersom jag var också ett barn av pokémon-generationen!)
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Vindiu

  • Super-Newbie
  • Posts: 2
Re: Swedish language group
« Reply #23 on: January 26, 2015, 01:43:39 AM »
While my passive Swedish is decent (I read and understood the introductory post of this thread), I'm completely useless in offering more than monosyllabic active phrases. That being said, if I'm available during whatever timeslot people end up holding this, I'm certainly interested in listening in at the very least and getting more exposure.

Same situation here. Would love to join.

Solovei

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • You name it, Captain Solo will ship it.
  • Posts: 1747
Re: Swedish language group
« Reply #24 on: January 26, 2015, 01:55:46 AM »
Same situation here. Would love to join.
:sweden: Mycket bra! Välkommen~
:hat:Support your fanfic authors!:betterhat:
Co-admin of the SSSS Wiki | AO3 |
:chap2:
:chap3:
:chap4:
:chap5:
:chap6:
:chap7:
:chap8:

Fluent: :canada: :russia:
Managing to stumble through: :sweden:

Vindiu

  • Super-Newbie
  • Posts: 2
Re: Swedish language group
« Reply #25 on: January 27, 2015, 03:44:35 PM »
Tack!

jayen_aitch

  • Newbie
  • *
  • Herder of Cats
  • Posts: 34
Re: Swedish language group
« Reply #26 on: February 03, 2015, 11:50:23 AM »
Ursäkta att jag har varit så tyst.  Har inte haft världens bästa vecka men förhoppningsvis ska det vara bättre härifrån. Hur är läget med er, svenskttalandegrupp? Har ni också mycket snö?
speaking: :uk: • :sweden: • :france: (a bit)
writing: :uk: • :sweden: (practice needed)
comprehension: :uk: • :sweden: • :norway: • :denmark:
working on: :finland: • :sweden: • :portugal: (mostly just some very specific technical terms and some song lyrics)

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Swedish language group
« Reply #27 on: February 03, 2015, 01:31:48 PM »
Ursäkta att jag har varit så tyst.  Har inte haft världens bästa vecka men förhoppningsvis ska det vara bättre härifrån. Hur är läget med er, svenskttalandegrupp? Har ni också mycket snö?

hej jnh! tack för att du påminner mig om gruppen. här i toronto finns mycket snö, och det kommer att snöa två eller tre gånger i veckan. men det betyder att jag kommer antagligen inte att göra mycket utanför, so om ni vill ha gruppsamtal håller jag med.
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Armchair Survivalist

  • Newbie
  • *
  • Posts: 81
Re: Swedish language group
« Reply #28 on: February 03, 2015, 01:43:14 PM »
Ursäkta att jag har varit så tyst.  Har inte haft världens bästa vecka men förhoppningsvis ska det vara bättre härifrån. Hur är läget med er, svenskttalandegrupp? Har ni också mycket snö?

De senaste dygnen har det snöat en hel del, och nu finns det snö i hela Sverige, från Ystad till Treriksröset.
Fluent: :sweden: :usa: :uk:
Understand: :norway: :denmark:
Read better than speak: :germany:

jayen_aitch

  • Newbie
  • *
  • Herder of Cats
  • Posts: 34
Re: Swedish language group
« Reply #29 on: February 03, 2015, 01:44:37 PM »
Funkar Torsdag från era (eller dina, beror på hur många vill deltar) perspektiv?  Jag måste ta katten till våra kattvakten innan vi dra oss till Storbritannien under helgen så kanske jag kan prata på vägen hemma, eller när jag är hemma och börjar packningsprocessen. Kanske lite senare passar bättre för er som bor i Nord Amerika.

Jag precis kollade på YouTube första grejen som jag såg på svensk tv.  Jag var helt förvirrade över det här:
speaking: :uk: • :sweden: • :france: (a bit)
writing: :uk: • :sweden: (practice needed)
comprehension: :uk: • :sweden: • :norway: • :denmark:
working on: :finland: • :sweden: • :portugal: (mostly just some very specific technical terms and some song lyrics)