Author Topic: Danish language group | Dansk sprog gruppen  (Read 12746 times)

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #30 on: July 21, 2015, 01:19:38 PM »
Var det Mette Blomsterberg?

Jeg googlede hende og jeg tror det var hun
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

Lainer3

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #31 on: July 21, 2015, 03:11:28 PM »
Jeg googlede hende og jeg tror det var hun

*hende

Hun er den eneste der laver desserter, som jeg lige kunne forestille mig

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #32 on: July 21, 2015, 03:19:44 PM »
Jeg har netop googlede hende også...hendes desserter ser meget lækker ud! Jeg er sulten for dem nu. *_*
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #33 on: July 25, 2015, 12:53:01 PM »
Dear danish people,

I asked google. And I am really confused. I am applying for that job and now I am getting insecure because: After a first request I was adressed by first name. Now I am unsure, if I can adress that person by first name, too? She surely is older than me and in the higher position. On the application letter I did use the more formal version because, uh, I am used to it. But in the Email uhm... I really do not want to seem like I am ignorant about other people's culture and living with a stick up my back....

Whelp.
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #34 on: July 25, 2015, 12:57:49 PM »
Dear danish people,

I asked google. And I am really confused. I am applying for that job and now I am getting insecure because: After a first request I was adressed by first name. Now I am unsure, if I can adress that person by first name, too? She surely is older than me and in the higher position. On the application letter I did use the more formal version because, uh, I am used to it. But in the Email uhm... I really do not want to seem like I am ignorant about other people's culture and living with a stick up my back....

Whelp.

I know in Iceland you would just use the first name and it would be strange to do otherwise I'm pretty sure Denmark is similar, but I am not 100% sure. Hang on let me go find Lainer...
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

Lainer3

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #35 on: July 25, 2015, 01:02:54 PM »
I'm here

kjeks how do the person end their own response? I mean do they use their full name, or only first name?
If you're not adressing a company, but a specific person, I'd use first name. No formal titles or anything.
Does this help?

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #36 on: July 25, 2015, 01:08:18 PM »
The person ended with a standard electronic signature XD so first and last name. Okay, maybe I will try out the first name.

thanks for the quick help! I will overthink it a bit until tomorrow. XD and then start duolingo danish, just in case ;)
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

Lainer3

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #37 on: July 25, 2015, 01:11:10 PM »
The person ended with a standard electronic signature XD so first and last name. Okay, maybe I will try out the first name.

thanks for the quick help! I will overthink it a bit until tomorrow. XD and then start duolingo danish, just in case ;)

It's not that big of a deal here, how formal you are. In any case, people will more likely think you're weird for being formal when it's not necessary, than the other way around. In workplaces you're on firstname with everybody, even your boss. So don't worry too much about it.

Good luck!

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #38 on: July 25, 2015, 01:12:04 PM »
It's not that big of a deal here, how formal you are. In any case, people will more likely think you're weird for being formal when it's not necessary, than the other way around. In workplaces you're on firstname with everybody, even your boss. So don't worry too much about it.

Good luck!

Tusind tak!
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

Ace

  • Super-Newbie
  • Posts: 6
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #39 on: September 03, 2015, 02:23:02 PM »
Hej folkens! Ace her!
Fandt jer takket være et lille hint fra en af dem der har kommenteret på denne post før. Såeh, ja.
Under alle omstændigheder! Jeg vil gerne snakke/skrive og lære andre Dansk, eller hjælpe dem med det.
I'm basically a female Mikkel Madsen, just a little less barrel shaped. So let me fix you up and maybe I'll give you a småkage!

Languages:
:denmark: : Mother's tongue.
English : My second language.
Plus a little bit of Japanese and Quenya.

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #40 on: September 03, 2015, 03:27:12 PM »
Hej Ace! Tak for at du kom her til at tale med os. Jeg lærer selv norsk i det meste, men vil gerne bli bedre med dansk. En vakker dag kommer jeg til at forstå det. Måske du kan i mellemtiden tilbyde nogle tips for dansk udtale?
« Last Edit: September 03, 2015, 05:15:43 PM by ruth »
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Ace

  • Super-Newbie
  • Posts: 6
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #41 on: September 04, 2015, 02:40:39 AM »
Hej Ace! Tak for at du kom her til at tale med os. Jeg lærer selv norsk i det meste, men vil gerne bli bedre med dansk. En vakker dag kommer jeg til at forstå det. Måske du kan i mellemtiden tilbyde nogle tips for dansk udtale?

Altid ^^ Jeg er klar til at svare på ethvert spørgsmål du måtte have :)
I'm basically a female Mikkel Madsen, just a little less barrel shaped. So let me fix you up and maybe I'll give you a småkage!

Languages:
:denmark: : Mother's tongue.
English : My second language.
Plus a little bit of Japanese and Quenya.

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #42 on: September 14, 2015, 11:06:10 PM »
Hej, jeg har brug at snakke dansk fordi jeg vil gerne snakke bedre dansk. Jeg vil snakker om min dag. I dag gik jeg til fransk time og vi lært om franske bøger. Vi vil læse bog som hedder Fellag comment réussir un bon petit couscous. Vi talte om titler og hvorfor titler er vigtige. I mogren vil jeg gå til saga, political science (hvad er ordet?), og tysk.

Ok, hvordan gik det? Jeg lover at jeg vil øve mere.
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

Lainer3

  • Newbie
  • *
  • Posts: 32
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #43 on: September 15, 2015, 01:19:27 AM »
Hej, jeg har brug at snakke dansk fordi jeg vil gerne snakke bedre dansk. Jeg vil snakker om min dag. I dag gik jeg til fransk time og vi lært om franske bøger. Vi vil læse bog som hedder Fellag comment réussir un bon petit couscous. Vi talte om titler og hvorfor titler er vigtige. I mogren vil jeg gå til saga, political science (hvad er ordet?), og tysk.

Ok, hvordan gik det? Jeg lover at jeg vil øve mere.

Det gik jo rigtig fint. Kun et par småfejl.
På dansk, har man brug FOR noget.
Når du starter sætningen med et ord som "fordi" skal du have omvendt ordstilling efterfølgende: Fordi jeg gerne vil snakke ...
Jeg er sikker på at du godt ved dette, da det er ligesom på engelsk: Jeg vil snakke om...
Enten "vi lærte om" eller "vi har lært om"
Du mangler artikel før bog: en bog
saga = historie
political science = statskundskab / samfundsfag (tror jeg)

ellers rigtig fint, og ingen problemer med forståelse :D

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Danish language group | Dansk sprog gruppen
« Reply #44 on: October 15, 2015, 04:56:29 PM »
Jeg fandt dette: https://learnoasis.com/grammarexplorer/
Det er noget for til at lære dansk grammatik. Der er også små historier som er sjove og interessante.  :)
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help