Author Topic: Swedish language group  (Read 37814 times)

talonvaki

  • Super-Newbie
  • Because there aren't enough cats on the internet.
  • Posts: 3
Re: Swedish language group
« Reply #165 on: October 26, 2015, 01:04:54 PM »
Talonvaki och jag övar svenska, då hon kommer att flytta från USA till Sverige. Vi kommer att gifta oss nästa år. :) Hon har ställt in svenska som språk på sin iPhone, iPad och Mac, och lyssnar mycket på svensk musik. Hon har även en app med språkträning, och så håller vi på med högläsning ur "När Findus var liten och försvann". Svenska är inget lätt språk, men hon bra uttal och kan skriva fullt begripliga meningar.

Ja, appen jag använder är Babbel (https://www.babbel.com/). Det kräver att du betalar en avgift , $35US för 6 månader , men det är värt det , tror jag. Det gör du uttala orden på rätt sätt. Jag har bara använt den två veckor , men jag gillar det.

(I used GoogleTranslate to help myself with my Swedish...men du vet att jag vet most of these ord)
(Also, I didn't GoogleTranslate what you wrote - I could understand most of it)

« Last Edit: October 26, 2015, 01:07:26 PM by talonvaki »
Fluent:  :usa: :uk:
Basic conversation:  :france:
Learning: :sweden:

Taskuhecate

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • hellbent and heaven sent
  • Preferred pronouns: she/her
  • Posts: 19
Re: Swedish language group
« Reply #166 on: October 27, 2015, 12:05:06 PM »
Hej alla! Det har varit för länge sen jag pratade/skrev svenska på riktig.  Jag är amerikanska men en gång bodde jag i Finland (Åbo) i två år och gick vid Åbo Akademi för ett tag.  Jag saknar Finland och Sverige. . .  Om nån vill skriva lite med mig sku det va kiva~.


( Förlåt också om min svenska är en bit oövad.  ^^;; )
Fluent: :usa:
Literate: :fennoswede:
Trying to seriously study: :argentina:
Poked at: :finland: :iceland: :germany: :vaticancity: Nahuatl

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #167 on: November 17, 2015, 11:04:14 PM »
Sååå... det har varit en lång tid sedan nån har skrivit nåt härinne... Vad gör ni alla? Har ni det bra?

Är nån fortfarande intresserad av ha samtal på Skype? :D
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Swedish language group
« Reply #168 on: November 17, 2015, 11:19:01 PM »
Sååå... det har varit en lång tid sedan nån har skrivit nåt härinne... Vad gör ni alla? Har ni det bra?

Är nån fortfarande intresserad av ha samtal på Skype? :D

Jaaa! Jag vill skype!

Jag tittar på Bron nu, det är svo bra. Jag älskar Saga, och säsong 3 är mycket intressant. Jag ska inte spoil.
Jag är glad att jag behöver inte undertextar nu. Kanske behöver jag undertextar mer med danska....  ::)
(också jag skev inte "er" här \o/)
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

Taskuhecate

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • hellbent and heaven sent
  • Preferred pronouns: she/her
  • Posts: 19
Re: Swedish language group
« Reply #169 on: November 18, 2015, 07:35:01 AM »
Jag vill också skype:a!!   Jag har en konstig tidsschema bara.

Jag tittar också på Bron men har inte sett all av den första säsongen.   Har du sett Beck?

När jag vill höra men inte “pay attention” så tittar jag på Pokemon på svenska eller nåt annat barnprogram.
Fluent: :usa:
Literate: :fennoswede:
Trying to seriously study: :argentina:
Poked at: :finland: :iceland: :germany: :vaticancity: Nahuatl

Krisse Kovacs

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • MARTTI, he/him
  • Preferred pronouns: he/him
  • Posts: 1475
Re: Swedish language group
« Reply #170 on: November 18, 2015, 01:54:58 PM »
Sååå... det har varit en lång tid sedan nån har skrivit nåt härinne... Vad gör ni alla? Har ni det bra?

Är nån fortfarande intresserad av ha samtal på Skype? :D

I still can't speak/write swedish, and only if I read I understand mostly, but maybe I'd be interested to join.....
if you can randomly teach me, help with pronouncing maybe? or something?
can speak :hungary::uk: used to learn :germany: is learning :sweden::finland: can read a bit :norway::denmark: want to learn :iceland:
survived :chap8: - :chap9: - :chap10: - :chap11: - :chap12: - :chap13: - :chap14: - :chap15: - :chap16: - :chap17: - :chap18: - :chap19: - :chap20:

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #171 on: November 18, 2015, 04:19:22 PM »
if you can randomly teach me, help with pronouncing maybe? or something?

Yes! Of course we can! \o/
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

Talvis

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • Preferred pronouns: they/them, he/him
  • Posts: 11
Re: Swedish language group
« Reply #172 on: November 19, 2015, 11:51:40 AM »
Hello! This is kind of embarassing since this is the first thing I say here, but could anyone fluent in Swedish spare a few minutes? I have written a short semi-essey for my Swedish class and my mark will rise if there are no mistakes... I have to return it tomorrow (or maybe Monday if I get lucky) but I'm not quite sure if the grammar is right. Being the huge SSSS fan I am, I wrote it as Emil... Yeah, I know I'm weird. But I just thought that maybe someone could read it and tell me if there are mistakes?
 
Here it is:

Hej, jag är Emil Västerström, men jag inte är en idiot, fast Kalle inte tyckar om mig. Men jag kan säg att jag inte tyckar om Kalle. Han är utmanande och verkligen lång fast han inte är äldre än jag.

Jag är svensk följaktligen jag inte är vulgär. Och jag är anspråkslös fast jag har vackra hår.

Jag talar bara svenska eftersom jag inte lära sig språk. Jag vill lära finska eftersom jag vill förstå Lalli fast han inte talar mycket.

Jag är grandios eftersom jag har kompisar vilka inte är svensk. Mikkel är en dansk men han inte är liten. Sigrun är en norrman men hon inte fiskar. Hon jagar troll. Lalli and Tuuri är finländarna men de inte är lika. Tuuri är pigg och smart fast hon inte bevisar det väl men Lalli inte talar svenska. Han är tyst, bisarr och lynning. Men när vi inte kämpa med troll utan vi bara trillbringa ihop vi har trevlig. Fast vi inte prator Lalli är min bäst kompis.


//okay, so I moved this over here~
Native: :finland:
Learning (trying): :uk:
Can (barely) manage: :sweden:
Wants to learn: :norway: :iceland:

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #173 on: November 19, 2015, 01:40:16 PM »
Hello! This is kind of embarassing since this is the first thing I say here, but could anyone fluent in Swedish spare a few minutes? I have written a short semi-essey for my Swedish class and my mark will rise if there are no mistakes... I have to return it tomorrow (or maybe Monday if I get lucky) but I'm not quite sure if the grammar is right. Being the huge SSSS fan I am, I wrote it as Emil... Yeah, I know I'm weird. But I just thought that maybe someone could read it and tell me if there are mistakes?

Hej, LunaJei!

Välkommen till forumet! Om du vill, får du introducera dig själv i vår introduktionthread (jag känner inte andra ord för den här...) \o/

Jag kan försöka rätta din text, men nån annan bör kontrollera det också, eftersom jag inte pratar helt flytande svenska.  :D

Quote
Hej, jag är Emil Västerström, men jag är inte en idiot, fast Kalle inte tycker om mig. Men jag kan säga att jag inte tycker om Kalle. Han är utmanande och verkligen lång fast han inte är äldre än jag.

Jag är svensk följaktligen är jag inte vulgär. Och jag är anspråkslös fast jag har vackra hår.

Jag talar bara svenska eftersom jag inte lär mig (några/andra?) språk. Jag vill lära finska eftersom jag vill förstå Lalli fast han inte talar mycket.

Jag är grandios eftersom jag har kompisar vilka inte är svensk. Mikkel är en dansk men han är inte liten. Sigrun är en norrman men hon fiskar inte. Hon jagar troll. Lalli och Tuuri är finländare men de är inte lika. Tuuri är pigg och smart fast hon visar det inte väl men ("medan" kanske låter bättre istället för "men"?) Lalli talar inte svenska. Han är tyst, bisarr och lynning(??). Men när vi inte kämpa med troll utan vi bara trillbringar tid tillsammans, har vi trevlig(??, jag tycker inte att det här är en svensk fras. Vad ville du säga?). Fast vi inte pratar är Lalli min bästa kompis.


Fråga igen om nåt inte är klart. :)
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

AquaAurion

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
    • DeviantArt
  • Posts: 1204
Re: Swedish language group
« Reply #174 on: November 19, 2015, 03:18:35 PM »
Hello! This is kind of embarassing since this is the first thing I say here, but could anyone fluent in Swedish spare a few minutes? I have written a short semi-essey for my Swedish class and my mark will rise if there are no mistakes... I have to return it tomorrow (or maybe Monday if I get lucky) but I'm not quite sure if the grammar is right. Being the huge SSSS fan I am, I wrote it as Emil... Yeah, I know I'm weird. But I just thought that maybe someone could read it and tell me if there are mistakes?
Hej och välkommen! :D

Jag kan också gå igenom din text om du vill :)



Eagerly waiting since November 2014:  :chap5: :chap6: :chap7: :chap8: :chap9: :chap10: :chap11: :chap12: :chap13: :chap14: :chap15: :chap16: :chap17: :chap18: :chap19: :chap20: :chap21: :A2chap01: :A2chap02:
(✿σ‿σ) ~<3

Talvis

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • Preferred pronouns: they/them, he/him
  • Posts: 11
Re: Swedish language group
« Reply #175 on: November 19, 2015, 03:23:27 PM »
Ryagami, Thank you so much, you were a great help! I'm sorry I can't answer in Swedish, as you may have noticed, my Swedish is really lacking. But you really made my understand some things and now I think I'll be fine with that class. . (I'll do the introduction thing tomorrow, now I just want to sleep...eheh.)

And AquaAurion, I would be thankful if you wanted to help. :) I made some changes to the text, here it is now:

Hej, jag är Emil Västerström, om jag inte är en idiot, som Kalle säger. Jag är häftig fast Kalle inte tycker om mig. Men jag kan säg att jag inte tycker om Kalle. Han är utmanande och verkligen lång fast han inte är äldre än jag.

Jag är svensk eftersom jag inte är vulgär. Och jag är anspråkslös fast jag har vackra hår.

Jag talar bara svenska eftersom jag inte lär några språk. Jag vill lära finska eftersom jag vill förstå Lalli fast han inte talar mycket.

Jag är grandios eftersom jag har kompisar vilka inte är svensk. Mikkel är en dansk fast han inte är liten. Sigrun är en norrman fast hon inte fiskar. Hon jagar troll. Lalli och Tuuri är finländare fast de inte är lika. Tuuri är pigg och smart fast hon inte visar det väl. Lalli pratar inte när han inte önskar. Han kan inte tala svenska. Han är tyst, bisarr och lynnig. Men när vi inte kämpa med troll utan vi bara trillbringa ihop det är trevlig. Fast vi inte pratar är Lalli min bäst kompis.
Native: :finland:
Learning (trying): :uk:
Can (barely) manage: :sweden:
Wants to learn: :norway: :iceland:

AquaAurion

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
    • DeviantArt
  • Posts: 1204
Re: Swedish language group
« Reply #176 on: November 19, 2015, 03:37:44 PM »
Here's my feedback :)
Ryagami, Thank you so much, you were a great help! I'm sorry I can't answer in Swedish, as you may have noticed, my Swedish is really lacking. But you really made my understand some things and now I think I'll be fine with that class. . (I'll do the introduction thing tomorrow, now I just want to sleep...eheh.)

And AquaAurion, I would be thankful if you wanted to help. :) I made some changes to the text, here it is now:

Hej, jag heter Emil Västerström och jag är inte en idiot, som Kalle säger. [You can use "om jag inte är en idiot, som Kalle säger", it depends on what you want to say. It means that "I'm Emil, unless I'm an idiot, like Kalle says"] Jag är häftig även om Kalle inte tycker om mig. Men jag kan säga att jag inte tycker om Kalle. Han är utmanande och väldigt lång, fast han inte är äldre än jag.

Eftersom jag är svensk  är jag inte vulgär. [I believe you intend to say "Because I'm Swedish, I'm not vulgar", if not so, please tell me what you want to say :)] Och jag är anspråkslös fast jag har vackert hår.

Jag talar bara svenska, eftersom jag inte lärt mig några andra språk. Jag vill lära mig finska, eftersom jag vill förstå Lalli trots att han inte pratar mycket.

Jag är grandios [this sounds rather odd since the word isn't really used] eftersom jag har kompisar som inte är svenska. Mikkel är en dansk fast han inte är liten. Sigrun är en norrman fast hon inte fiskar. Hon jagar troll istället. Lalli och Tuuri är finländare fast de inte är lika. Tuuri är pigg och smart även om hon inte visar det väl. Lalli pratar inte när han inte önskar. Han kan inte tala svenska. Han är tyst, bisarr och lynnig. Men när vi inte kämpar mot troll, utan vi bara trillbringar tid ihop det är trevlig. Även om vi inte pratar är Lalli min bästa kompis.

« Last Edit: November 19, 2015, 03:49:22 PM by AquaAurion »



Eagerly waiting since November 2014:  :chap5: :chap6: :chap7: :chap8: :chap9: :chap10: :chap11: :chap12: :chap13: :chap14: :chap15: :chap16: :chap17: :chap18: :chap19: :chap20: :chap21: :A2chap01: :A2chap02:
(✿σ‿σ) ~<3

Talvis

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • Preferred pronouns: they/them, he/him
  • Posts: 11
Re: Swedish language group
« Reply #177 on: November 20, 2015, 12:29:41 AM »
Thank you so much! :D I really appreciate this! If you ever happen to need any help with some Finnish, I would be clad to return the favor~
Native: :finland:
Learning (trying): :uk:
Can (barely) manage: :sweden:
Wants to learn: :norway: :iceland:

AquaAurion

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
    • DeviantArt
  • Posts: 1204
Re: Swedish language group
« Reply #178 on: November 20, 2015, 04:49:12 AM »
Thank you so much! :D I really appreciate this! If you ever happen to need any help with some Finnish, I would be clad to return the favor~
You're welcome :D


I'm wondering about the rest of you, do you want me to go in and "correct" your Swedish when you write here? I don't want to be rude, but at the same time I know a lot of you want to learn so I'm unsure of what to do ^^



Eagerly waiting since November 2014:  :chap5: :chap6: :chap7: :chap8: :chap9: :chap10: :chap11: :chap12: :chap13: :chap14: :chap15: :chap16: :chap17: :chap18: :chap19: :chap20: :chap21: :A2chap01: :A2chap02:
(✿σ‿σ) ~<3

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Swedish language group
« Reply #179 on: November 20, 2015, 09:27:20 AM »
You're welcome :D


I'm wondering about the rest of you, do you want me to go in and "correct" your Swedish when you write here? I don't want to be rude, but at the same time I know a lot of you want to learn so I'm unsure of what to do ^^

I am fine with you correcting anything I write. I think rya told me I accidently used some Icelandic words last time I said something in swedish oops :P
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help