Author Topic: Swedish language group  (Read 37807 times)

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #150 on: September 19, 2015, 09:25:55 PM »
IP! ;)

Jag har inte börjat titta på de där filmerna, fast kommer jag troligtvis att göra det snart.
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

Krisse Kovacs

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • MARTTI, he/him
  • Preferred pronouns: he/him
  • Posts: 1475
Re: Swedish language group
« Reply #151 on: September 19, 2015, 09:55:35 PM »
IP! ;)

Jag har inte börjat titta på de där filmerna, fast kommer jag troligtvis att göra det snart.

*the moment, when I get almost all you write but I can't write in swedish at all*
well, have fun whenever you do so C:
can speak :hungary::uk: used to learn :germany: is learning :sweden::finland: can read a bit :norway::denmark: want to learn :iceland:
survived :chap8: - :chap9: - :chap10: - :chap11: - :chap12: - :chap13: - :chap14: - :chap15: - :chap16: - :chap17: - :chap18: - :chap19: - :chap20:

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #152 on: September 19, 2015, 10:31:49 PM »
Just take it at your own pace. I know I found it very difficult before to piece together the words into a meaningful sentence, even though I know all/most of the words. It still happens from time to time. :D
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

KauniitaUnia

  • Scout
  • ***
  • boldly going nowhere
  • Posts: 343
Re: Swedish language group
« Reply #153 on: September 20, 2015, 09:22:25 AM »
Jag är inte säker på huruvida det var nånsin inlagt här, men det finns en spellista på YT av vissa svenska filmer med undertexter: https://www.youtube.com/playlist?list=PLKkDjgBOPjWEk0q4oWEw7iTUs-8GwAYap

Jag hoppas att det är hjälpsam!

haha det här är mycket mer hjälpsam än min förslag, tack! Jag vill försok att hitta tid att titta på några av dem senare
Fluent - :uk:
Learning - :sweden: :france:
Would love to learn - :finland:
Survived - :chap4: :chap5: :chap6: :chap7: :chap8: :hat: :chap9::chap10:

kirvel

  • Guest
Re: Swedish language group
« Reply #154 on: October 10, 2015, 06:57:06 AM »
Hi guys, I'm also learning Swedish (on Duolingo mostly xD, I think I need to expand my language resources)! I'm not sure if your skype group is still running, but I'd love to join to improve my skills! After all I've never really conversed with anyone else in Swedish.

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #155 on: October 10, 2015, 08:53:30 AM »
Hej kirvel!

Välkommen till svenskspråksgruppen! :)

Andra källor som du kan använda, utom Duolingo, är kanske Memrise (mestadels bara för ordförråd), The Swedish Teacher blog (förklarar många vanliga saker som du kunde ha frågor om), och många andra som du kan hitta på den här tråden.

Jag känner inte huruvida Skype gruppssamtal fortfarande händer, men, om inte, vi borde väl börja om med de. :D
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

Fauna

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 247
Re: Swedish language group
« Reply #156 on: October 10, 2015, 10:16:04 AM »
Jag är inte säker på huruvida det var nånsin inlagt här, men det finns en spellista på YT av vissa svenska filmer med undertexter: https://www.youtube.com/playlist?list=PLKkDjgBOPjWEk0q4oWEw7iTUs-8GwAYap

Jag hoppas att det är hjälpsam!

Hmm... jag vet inte om just det, men om du är intresserad av Engelsktalande filmer med svensk undertext, så kan du kolla in http://www.swefilmer.ws/94-minions.html

Fauna

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Posts: 247
Re: Swedish language group
« Reply #157 on: October 10, 2015, 10:24:21 AM »
Håller språkgruppen på Skype fortfarande på? :) Jag talar flytande svenska, men det låter kul ändå.

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #158 on: October 10, 2015, 10:52:26 AM »
Hmm... jag vet inte om just det, men om du är intresserad av Engelsktalande filmer med svensk undertext, så kan du kolla in http://www.swefilmer.ws/94-minions.html

Tack så, så mycket! Jag ska vara tvungen att titta på nåra svenska filmer snart. xD
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Swedish language group
« Reply #159 on: October 15, 2015, 05:16:36 PM »
Hej jag lär svenska därför att jag kan läser svenska och jag kan förstår svenska, men jag kan inte skriver svenska. Så nu vill jag skriver svenska och pratar svenska. Jag älskar Bron och Äkta Människor och jag tittar på dem med isländska, danska, eller svenska undertexter.

När skriver jag på svenska, skriver jeg alltid "er" och inte "är". Det är alltid något som jag glömma :/
Varför kan ni inte bara ha "er" som isländska och danska? ;)
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

ryagami

  • Scout
  • ***
  • *mov lik snek*
  • Preferred pronouns: he/him/his
  • Posts: 331
Re: Swedish language group
« Reply #160 on: October 15, 2015, 09:10:00 PM »
Hej jag lär mig svenska därför att jag kan läsa svenska och jag kan förstå svenska, men jag kan inte skriva svenska. Så nu vill jag skriva svenska och prata svenska. Jag älskar Bron och Äkta Människor och jag tittar på dem med isländska, danska, eller svenska undertexter.

När skriver jag på svenska, skriver jag alltid "er" och inte "är". Det är alltid något som jag glömmer:/
Varför kan ni inte bara ha "er" som isländska och danska? ;)

Hej vi!

Välkommen till gruppen!

"är" är mycket bättre än "er"! :P
Native - :serbia:

Fluent - :uk: / :usa:

Moderate? - :sweden:  :italy:

Bits and pieces - :turkey:

atm? -              ^

Want to learn - pretty much anything, but mostly :latvia:, :greece:, Georgian, Modern Standard Arabic, Kalaallisut

Solovei

  • Ruler of a Derelict Airport
  • *****
    • Tumblr
  • You name it, Captain Solo will ship it.
  • Posts: 1747
Re: Swedish language group
« Reply #161 on: October 17, 2015, 11:12:33 PM »
"är" är mycket bättre än "er"! :P
Det är sänt :)
:hat:Support your fanfic authors!:betterhat:
Co-admin of the SSSS Wiki | AO3 |
:chap2:
:chap3:
:chap4:
:chap5:
:chap6:
:chap7:
:chap8:

Fluent: :canada: :russia:
Managing to stumble through: :sweden:

KauniitaUnia

  • Scout
  • ***
  • boldly going nowhere
  • Posts: 343
Re: Swedish language group
« Reply #162 on: October 18, 2015, 05:38:07 AM »
Hej Vi! Välkommen till den svenska språkgruppen ^^ Oroa dig inte, du kommer att minnas använda 'är' istället för 'er' med tiden.

Och ryagami är rätt, 'är' är mycket bättre än 'er' :p
Fluent - :uk:
Learning - :sweden: :france:
Would love to learn - :finland:
Survived - :chap4: :chap5: :chap6: :chap7: :chap8: :hat: :chap9::chap10:

Armchair Survivalist

  • Newbie
  • *
  • Posts: 81
Re: Swedish language group
« Reply #163 on: October 20, 2015, 06:23:10 PM »
Talonvaki och jag övar svenska, då hon kommer att flytta från USA till Sverige. Vi kommer att gifta oss nästa år. :) Hon har ställt in svenska som språk på sin iPhone, iPad och Mac, och lyssnar mycket på svensk musik. Hon har även en app med språkträning, och så håller vi på med högläsning ur "När Findus var liten och försvann". Svenska är inget lätt språk, men hon bra uttal och kan skriva fullt begripliga meningar.
Fluent: :sweden: :usa: :uk:
Understand: :norway: :denmark:
Read better than speak: :germany:

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Swedish language group
« Reply #164 on: October 22, 2015, 03:02:05 PM »
"När Findus var liten och försvann".
Svenska är inget lätt språk, men hon bra uttal och kan skriva fullt begripliga meningar.
EEEEEEEK. Jag gillar Findus så väldigt mycket. Några tecknad episoder var tillgänglig på norsk TV fyra eller fem månader tidigare i år. Med svenska språket och norska textning.
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information