Author Topic: Norwegian learning group?  (Read 19132 times)

Q

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Preferred pronouns: they
  • Posts: 123
Re: Norwegian learning group?
« Reply #75 on: February 10, 2016, 12:34:55 AM »
Snakker du kanskje om Hetalia? Det er den eneste serie med personifisert versjoner av land jeg kjenner.

Selv er jeg fra tyskland og har lært meg norsk på grunn av minnas tegneserie (haha, på tysk bruker vi ordet bare på filmer ikke på tegnet bøker). Jeg snakker norsk sjelden men jeg ofte ser på norsk tv. For det meste tid ser jeg på Urix fordi jeg har ikke nok tid at ser på andre serier.

Ja, selvfølgelig - jeg kjenner noen andre personifisert nasjoner, men ingen fra anime-serier!

Ah! Så kult. Ser du det med undertekster? Jeg synes det er imponerende uansett. Jeg kan kun skrive på norsk. Det er for vanskelig for meg å snakke eller å høre på det. (Mest fordi jeg har ikke øvd...har alltid foretrukket å skrive språk.)
Fluent: :usa:
Conversational: :norway:
Forgot most of it and started over: :russia:
Maybe someday: :hungary: :japan: :finland: :iceland:

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Norwegian learning group?
« Reply #76 on: February 10, 2016, 08:27:17 AM »
Ja, selvfølgelig - jeg kjenner noen andre personifisert nasjoner, men ingen fra anime-serier!

Ah! Så kult. Ser du det med undertekster? Jeg synes det er imponerende uansett. Jeg kan kun skrive på norsk. Det er for vanskelig for meg å snakke eller å høre på det. (Mest fordi jeg har ikke øvd...har alltid foretrukket å skrive språk.)

Det er sant at det er lettere å lære seg å skrive og lese skriftlig språk, men jeg tror at det skjer i det meste bare fordi man ikke får nok erfaring i å snakke og høre på det når man ikke bor i et land da det brukes daglig. Den beste måten å forbedre lytting er å få konsistent øvelse, synes jeg. Jeg hører (eller i det minste forsøker jeg å gjøre det!) på 30 minuter av NRKs radioprogram Ekko en gang i uka, og bare dette har hjulpet meg å forbedre lyttekompetansen min.

Selv kan jeg lett forstå preferansen for skriftlig språk, men det hjelper også skriften hvis man hører på den—man kan bruke kontext å lære seg flere ord som man ikke har sett eller hørt før, og etter min mening gir det en bedre måte å høre hvordan grammatikkreglene brukes i daglig språk.
« Last Edit: February 10, 2016, 08:29:51 AM by ruth »
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Fenris

  • Guest
Re: Norwegian learning group?
« Reply #77 on: February 17, 2016, 11:18:38 AM »
Halla. Selv er jeg fra Norge, og jeg husker strengt tatt ikke hvorfor jeg lærte meg norsk. Hadde sikkert noe å gjøre med å gjøre meg forstått.  Hvis du trenger noe hjelp med øvelse på muntlig Norsk, kunne vi forsøkt noe over skype eller lignende Q. Av skriftlig er bokmål morsmålet mitt, mens nynorsk kan eg ikkje hugse mykje av (og det er ikkje mange nordmenn som nytter seg av det).

NRK generellt er veldig bra til å finne serier med norsk tale eller skrift, men du må nok bruke en proxy siden det er egentlig er forbeholdt nordmenn (siden det er en statlig kanal som vi betaler lisens for). Jeg foreslår serien "Lilyhammer" with Steven van Zandt. It has a lot of English in it (its about an American mobster who moves to Norway during witness protection) but also has a lot of oral Norwegian, while you can understand what happens (I think) with just understanding the English dialogue even if some jokes fly by.

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Norwegian learning group?
« Reply #78 on: February 19, 2016, 05:22:00 PM »
Jeg foreslår serien "Lilyhammer" with Steven van Zandt. It has a lot of English in it (its about an American mobster who moves to Norway during witness protection) but also has a lot of oral Norwegian, while you can understand what happens (I think) with just understanding the English dialogue even if some jokes fly by.

Klikk meg!

Det er jo vel riktig. Jeg bruker et littet program i nettleseren min. Lilyhammer er ganske bra men bare første sæsonen. Den andre liker jeg ikke så mye fordi handlingsgangen verker ikke godt gjennomtenkt.

Ved starten har jeg hørt og lest mens jeg så på serier. Men nå hører jag bare på. Hvis de snakker bokmål er det enkelt å forstå det fleste.
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

Dorsalus

  • Newbie
  • *
    • Tumblr
  • Posts: 18
Re: Norwegian learning group?
« Reply #79 on: June 04, 2016, 04:45:42 AM »
Jeg synes at det norsk kurs på Duolingo har oppdatert for alt. Så mange nye ferdigheter!
Native :australia:
Learning :norway: :finland:
Want to learn  :poland: :russia:

:chap7: :chap8: :chap9: :chap10: :chap11: :chap12: :chap13: :chap14: :chap15: :chap16: :chap17: :chap18: :chap19: :chap20: :chap21: :A2chap01: :A2chap02: :A2chap03: :A2chap04: :A2chap05:

Q

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Preferred pronouns: they
  • Posts: 123
Re: Norwegian learning group?
« Reply #80 on: June 05, 2016, 11:44:24 AM »
Jeg synes at det norsk kurs på Duolingo har oppdatert for alt. Så mange nye ferdigheter!

Åh, kult! Jeg er glad for å høre det! Har ikke brukt det på en stund men kanskje skal jeg check it out igjen snart (•̀o•́)ง

Det er to bøker som jeg ønsker å bruke for å studere med (i tillegg til min lærebok):
-Norske Folkeeventyr, samlet av Asbjørnsen og Moe. En gave fra en veldig god venn!
-Denne boken... som jeg betalt for, men har ikke mottatt ennå. Amazon sier den er anslått å komme i juni eller juli. OK, fine. Jeg kan vente. Jeg............. må vente lol.

Og hva med dere - hvordan går det med dine studier? Noen gode bøker eller filmer å anbefale?
Fluent: :usa:
Conversational: :norway:
Forgot most of it and started over: :russia:
Maybe someday: :hungary: :japan: :finland: :iceland:

Q

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Preferred pronouns: they
  • Posts: 123
Re: Norwegian learning group?
« Reply #81 on: September 05, 2016, 11:27:47 AM »
Fluent: :usa:
Conversational: :norway:
Forgot most of it and started over: :russia:
Maybe someday: :hungary: :japan: :finland: :iceland:

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Norwegian learning group?
« Reply #82 on: September 07, 2016, 12:25:45 PM »
Hei, jeg vet at jeg ikke har deltatt på denne chatten i noen måneder, men jeg fortsetter ved å lære meg og bruke norsk så mye som mulig. På de siste to månedene har jeg begynt å snakke med en venn som kommer fra Stavanger og han har som mål å lære meg å skrive og å snakke ekte stavangerdialekt.

I tillegg leser jeg nå ei bok jeg kjøpte i Norge som heter "Bienes historie" av Maja Lunde. Jeg har ikke hatt nok tid til å kunne lese mer enn 100 sider frem til nå (jeg liker den faktisk, uansett synes det som jeg aldri har tid å lese for meg selv), men planen min er å fullføre boka på høstferien.

Det er vel nok om meg. Hva er nytt med deg, Q?
« Last Edit: October 08, 2016, 05:07:07 PM by ruth »
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Q

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • Preferred pronouns: they
  • Posts: 123
Re: Norwegian learning group?
« Reply #83 on: October 07, 2016, 11:22:50 PM »
Unnskyld for at jeg har ikke skrevet etter å ha spurt hvor var dere!



Ruth, det er god å høre hvor dedikert du er til å lære deg norsk! Spesielt med en regional dialekt, spesielt med dialekten som brukes i stavanger. Hvordan går det? Har du funnet noen interessante forskjeller fra standard østnorsk?

Det er... ikke mye som er nytt med meg! Jeg bekymrer meg om vinteren. Får jeg nok sollys/Vitamin-D? ...kun angående norsk, å fortelle sannheten, studere jeg fortsatt ikke nok men har det gøy uansett
Fluent: :usa:
Conversational: :norway:
Forgot most of it and started over: :russia:
Maybe someday: :hungary: :japan: :finland: :iceland:

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Norwegian learning group?
« Reply #84 on: October 08, 2016, 07:14:02 PM »
Det er ikke noe problem, Q! Jeg har heller ikke vært på forumen ofte i de siste ukene; når man skriver avhandling synes det som fritiden forsvinner fullstendig. Nå, i det minste, har jeg en liten ferie for å kunne slappe av litt, kanskje fange opp på søvn, men straks vil jeg måtte tilbake til heldagsarbeid...

Når det gjelder temaet av stavangerdialekt...ærlig sagt har jeg ikke funnet mye som skiller det fra typiske vestlandske dialekter. Vokalkvaliteter er litt annerledes—ei har skiftet nesten til ai, mye e og a har blitt å, æ til e, og så videre—men så vidt jeg vet er andre "kjennetegn", som k-formen for ord som hva, hvor, hvem, pronomenformer som me istedet for vi og dokker istedet for dere, vanlige i vestnorsk. Eller...viss me ska snakka om stavangersk e noge som likne ekte dialekta kanskje bedre! :) Å ha det gøy er vel første priorititen, i hvert fall.

Bekymring for vinter? I oktober!? Hvor er du der du må begynne å bekymre deg om det så tidlig? Jeg er kanskje litt partisk—jeg elsker vinteren—men til og med her i Toronto skal det ikke være snø før november.
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

kjeks

  • Retired Moderator
  • Ruler of a Derelict Airport
  • *
  • Posts: 1729
Re: Norwegian learning group?
« Reply #85 on: October 18, 2016, 04:16:30 AM »
Det er ikke noe problem, Q! Jeg har heller ikke vært på forumen ofte i de siste ukene; når man skriver avhandling synes det som fritiden forsvinner fullstendig. Nå, i det minste, har jeg en liten ferie for å kunne slappe av litt, kanskje fange opp på søvn, men straks vil jeg måtte tilbake til heldagsarbeid...

Når det gjelder temaet av stavangerdialekt...ærlig sagt har jeg ikke funnet mye som skiller det fra typiske vestlandske dialekter. Vokalkvaliteter er litt annerledes—ei har skiftet nesten til ai, mye e og a har blitt å, æ til e, og så videre—men så vidt jeg vet er andre "kjennetegn", som k-formen for ord som hva, hvor, hvem, pronomenformer som me istedet for vi og dokker istedet for dere, vanlige i vestnorsk. Eller...viss me ska snakka om stavangersk e noge som likne ekte dialekta kanskje bedre! :) Å ha det gøy er vel første priorititen, i hvert fall.

Bekymring for vinter? I oktober!? Hvor er du der du må begynne å bekymre deg om det så tidlig? Jeg er kanskje litt partisk—jeg elsker vinteren—men til og med her i Toronto skal det ikke være snø før november.

Mens jeg var på sverige de siste uke jeg tenkte hva kunne ha skedd med deg ruth ;) Hvordan gikk det med avhandlingen din?
Det ser ut som vitamin-D problemet er en av de storste problemene up i norge. Jeg husker noen snakk om depresjon og tretthet i løpet av den siste vintern.

ajjj jeg er redd at jeg gjorde månge grammatiske feil her.
:germany: :uk: :norway:
:sweden: :france: :ireland: :turkey: :kurdish: :sign: =>Learning:
:vaticancity: =>Leftovers

Forum Rules
Helpful Information

ruth

  • Safe-Zone Citizen
  • **
  • pining for the fjords
  • Posts: 237
Re: Norwegian learning group?
« Reply #86 on: October 30, 2016, 10:56:11 PM »
Mens jeg var på sverige de siste uke jeg tenkte hva kunne ha skedd med deg ruth ;) Hvordan gikk det med avhandlingen din?
Det ser ut som vitamin-D problemet er en av de storste problemene up i norge. Jeg husker noen snakk om depresjon og tretthet i løpet av den siste vintern.

ajjj jeg er redd at jeg gjorde månge grammatiske feil her.

Å seia 'gjekk' her er å seia at eg allereie har klart det. :s Eg arbeider på det framleis, eller kanskje er det betre å seia at eg plagast med det. Det skal dryge berre ein og ein halv månad til, men fyrst må eg vel klare meg og skriva det!

Ok, det var mitt beste forsøk å skriva på nynorsk. Viss eg vil læra meg stavangersk betre må eg fortsette med å lesa og læra denne skrivemåten òg...det hjelper at stavangersk liknar ein miks mellom vestnorsk og nokre danske dialekter. Synast litt merkeleg å bruka det likevel, men slik er det alltid når man for fyrste gong brukar ein ny måte å snakka.
Principal mouthnoises: :spain: :uk: :norway:

Fimbulvarg

  • Admiral of a Sunken Ship
  • ******
  • Craigslist Samurai
  • Posts: 3555
Re: Norwegian learning group?
« Reply #87 on: January 13, 2017, 12:46:35 PM »
Når det gjelder temaet av stavangerdialekt...ærlig sagt har jeg ikke funnet mye som skiller det fra typiske vestlandske dialekter. Vokalkvaliteter er litt annerledes—ei har skiftet nesten til ai, mye e og a har blitt å, æ til e, og så videre—men så vidt jeg vet er andre "kjennetegn", som k-formen for ord som hva, hvor, hvem, pronomenformer som me istedet for vi og dokker istedet for dere, vanlige i vestnorsk. Eller...viss me ska snakka om stavangersk e noge som likne ekte dialekta kanskje bedre! :) Å ha det gøy er vel første priorititen, i hvert fall.

The most important distinction from typical Western dialects is that they use soft /b d g/ consonants for "hard" /p t k/ ones inside and at the end of sentences (bukke becomes bugge) and that they often change a vowel to match one in the previous syllable.

viola

  • Hel
  • Conqueror of an Abandoned City
  • *
  • I AM VENOM GROOT
  • Preferred pronouns: no preference
  • Posts: 5131
Re: Norwegian learning group?
« Reply #88 on: January 14, 2017, 02:09:32 PM »
The most important distinction from typical Western dialects is that they use soft /b d g/ consonants for "hard" /p t k/ ones inside and at the end of sentences (bukke becomes bugge) and that they often change a vowel to match one in the previous syllable.

You're alive! :D *waves*
everyday: :gb: :fr: (:ca:) | can do: :is: | somewhat: :dk: :se: :no: :de: | lil bit: :lb: :np: | currently learning: :sgn:

Surviving since: :chap7:

Forum Rules | Important Information | Help

Alkia

  • Scout
  • ***
  • any pronouns
  • Posts: 277
Re: Norwegian learning group?
« Reply #89 on: September 29, 2020, 07:04:33 PM »
dunno how much this counts as thread necromancy, but here I go anyway!

I've been learning Norwegian very slowly for about a year and a half (haven't gotten very far, but it continues to be one of my favorite hobbies), and just thought I'd share some of the resources I've found and that other learners might find useful!!

One of my favorite ways to practice understanding is listening to music, and I recently found this playlist on Spotify that has REALLY good, interesting, beautiful songs in Norwegian, not just pop songs that make my ears bleed (no offense to Norwegian, I think every language has pop songs, or some songs in general, that make me shudder xD)!!! I've already found like 4 new really good bands from it:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DWXBG5kM768S1?si=mmu29xvcTiuTHimuJO1frw

The thing that initially really got me excited about this playlist, though, is that it has like 3 songs from one of my favorite Norwegian artists, Siri Nilsen!!!!!! She has a gorgeous voice and makes these ethereal, wonderful songs, and whenever I listen it brings back memories associated with the time I first started learning Norsk :,). I think my favorite song of hers is åpen bok
here's a sort of collection of her music:
https://www.youtube.com/channel/UC0Vq_KApaMNDY8WcTa7kEfg

something that wasn't on the playlist but that I've really enjoyed listening to is Girl In Red's Norwegian songs (tho I like her English ones too. I think i prefer the ones in norwegian tho :3)
/>
soo, yeah, enjoy! I'm trying to think of non-musical resources, and other than a healthy dose of Quizlet and Duolingo, I did think this lady on YouTube was pretty useful (tho most of her videos are in Norwegian, so I would recommend watching these after building some vocabulary:
https://www.youtube.com/c/Norskl%C3%A6rerKarense/videos

oh!!! and how could i forget, my favorite website to practice reading because folktales and mythology are the best (I think I mentioned this before in some other thread, but I'm not sure):
http://folkeeventyr.no/
Knows:🇬🇧🇩🇪
Learning:🇳🇴, 🇨🇳
Wants to learn:🇨🇮(Gaelic), 🇫🇷

:A2chap04: :A2chap05: